WWW . TEL . COMMUNITY - The .tel domain forum

Welcome to the Tel.community.

You are invited to participate in the growing .tel
community!

To take full advantage of everything offered by
our forum, please log in if you are already a
member or join our community if you're not yet.

The registration at TelTalk.org is free and easy!

Thank you for participation!
WWW . TEL . COMMUNITY - The .tel domain forum

Welcome to the objective forum for .tel domains! Read it first when anything is happening with .tel!

Please join the LIVE CHAT for all REGISTERED members at the bottom of our forum!

Tot nog toe 2000 Nederlandse .tel domeinen

Share

Alex
Admin

Warning level : 100 %
Comments : I have left TelTalk.org.

Please contact the new forum
owner "tel.community" instead!

Tot nog toe 2000 Nederlandse .tel domeinen

Post by Alex on Thu 12 Jul 2012, 8:43 pm

AMSTERDAM - Bij het Zwolse Realtime Register zijn sinds de open registratie ongeveer 2000 .tel-domeinnamen aangevraagd. Iedere dag komen er 50 tot 100 bij.

Dat vertelt Peter Langenkamp, directeur van Realtime Register, naar eigen zeggen de enige registrar die geaccrediteerd is om in Nederland .tel-domeinen uit te geven. Wereldwijd werden in de eerste 36 uur na de opening op 24 maart al 100.000 .tel-domeinnamen geregistreerd, meldt de internationale registrar Telnic.

Langenkamp: "Het is wereldwijd meer dan ik had verwacht. Ook in Nederland hebben we niet te klagen. Vooraf wisten we niet of hostingbedrijven .tel-domeinen zouden willen verkopen. Maar er is een substantiële groei van het aantal hosters dat interesse heeft in onze .tel-domeinen."

Voornaam

Vooral vlak na de opening van de open .tel-registratie op 24 maart liep het hard. Langenkamp: "Er waren 1200 aanmeldingen in de eerste paar uur. Ook in het eerste weekend waren er veel aanmelders. Nu hebben we de laatste dagen een gelijkmatig stroom van 50 á 100 registraties per dag. Bij de geclaimde domeinen moet je denken aan generieke termen en bedrijfsnamen, maar vooral aan domeinen in de namensfeer. Ik heb zelf ook mijn eigen voornaam geregistreerd. Dat is erg handig, mensen hoeven alleen je voornaam te onthouden in plaats van een telefoonnummer."

Het Britse bedrijf Telnic is verantwoordelijk voor de exploitatie van het nieuwe 'top level domain' (TLD) .tel. In de eerste fase ('sunrise') van de domeinregistratie kwamen merkhouders aan bod. Er waren 10.000 aanvragen, van rockzanger Bono tot het Zwitserse bedrijf Nestlé.

Prijzen

In de tweede periode, 'landrush' (3 februari tot 23 maart) werden de beste domeinen verkocht voor hoge prijzen. Onduidelijk is hoeveel registraties dat wereldwijd heeft opgeleverd. Het Nederlandse Realtime Register telde er zelf 500. Sinds 24 maart is het voor iedereen mogelijk een eigen .tel-domein te registreren, tegen tarieven die niet veel afwijken van andere domeinnaamextensies.

Tot nu toe groeit .tel een stuk harder dan een vergelijkbaar systeem als ENUM, een technologie om telefoonnummers om te zetten in domeinnamen. Een jaar na introductie in Nederland zijn er slechts 150 aanmeldingen voor ENUM. Langenkamp van Realtime Register zegt dat het te lang duurt voordat ENUM van de grond komt, maar ziet in de toekomst een eventuele samensmelting van .tel en ENUM. "Ze hoeven elkaar niet uit te sluiten. Ik kan me goed voorstellen dat het ooit nog samenkomt. Dat je een ENUM-nummer koppelt aan een .tel-domein bijvoorbeeld."

NUzakelijk.nl

I have left TelTalk.org. Please contact the new forum owner tel.community instead!

Current date/time is Tue 16 Jan 2018, 4:36 pm